IUM/IPG Mediabrands söker Head of Digital Operations

Digital Operations är en central funktion på IUM/IPG Mediabrands. Avdelningen består i dagsläget av 5 personer som är navet i våra kunders digitala kampanjer.

 

Avdelningens arbetsuppgifter består i att säkerställa alla parametrar innan kampanjstart, löpande bevaka och rapportera status till kund, projektledare och digital directors, utveckla rapporteringsverktyg samt presentera resultat för kund. Man är en viktig del av varje kundteam, och hanterar både bokade och programmatiska kampanjer.

 

Vi söker nu en ansvarig chef till avdelningen. Som ansvarig har du möjligheten till att utveckla vår personal, våra tjänster och produkter. Du ansvarar för den digitala projektledningen internt, innefattande alla våra discipliner; display, sociala medier, native och online video. Vi tror på människor och individens drivkraft, vi ser gärna att du är ansvarstagande och framåt då du kommer ha stor frihet att utveckla avdelningen och ta egna initiativ.

 

Tjänsten innebär bland annat:

  • Personalansvar
  • Arbete i ledningsgrupp
  • Digital projektledare i kundteam, innefattande kundkontakt och presentationer
  • Kontakter med olika samarbetspartners och leverantörer
  • Utveckling av rapporteringsverktyg och dashboards
  • Löpande effektivisering av våra processer

 

Erfarenhet och kunskapskrav:

  • Du har erfarenhet från mediebranschen.
  • Tidigare ledarskap är en merit och önskvärt, men inte ett krav. Det viktiga är att du trivs med att leda och motivera människor, samt besitter ledaregenskaper.
  • Du är välbevandrad inom adtech/martech och navigerar enkelt genom det digitala ekosystemet.
  • Du arbetar idag gentemot såväl programmatiska köp som reservationsköp och har lätt för att kommunicera och koordinera däremellan.
  • Bakgrund inom och djup insikt i AdOps med erfarenhet inom allt ifrån materialhantering, implementering av pixlar, uppladdning av annonser, taggar till publicister, uppsättning av tredjeparts-mätning samt Site Tracking.
  • Du ska ha lätt för att förstå, sätta dig in i och kommunicera komplex teknik på en avancerad nivå likväl som att kunna anpassa nivån efter mottagaren genom att förenkla och pedagogiskt förklara på ett lättbegripligt sätt.
  • Kunna motivera och utveckla personalen på din avdelning och säkerställa att kunskapsnivån alltid är i framkant med teknikutvecklingen.

 

Som Head of Digital Operations rapporterar du till Chief Digital Officer, Fredrik Forsberg

 

Tillträde efter ö.k.

 

Skicka din ansökan snarast till Fredrik Forsberg, fredrik.forsberg@mbww.com

 

 

 

IPG är en av världens största kommunikationskoncerner, börsnoterade i New York, USA. Koncernen har 50.000 anställda i fler än 100 företag, vilket inkluderar några av  världens mest kända varumärken inom kommunikationsbranschen.

IPG Mediabrands är IPG’s mediebyråverksamhet, som består av 16 olika verksamheter/företag, med ca 8 500 anställda inom 130 marknader runt om i världen.

 

IPG Mediabrands Sverige består av följande enheter:

 

  • IUM – fullservice medie-/kommunikationsbyrå.
  • Marvelous – social media / content / concept / infleuncer marketing / produktion.
  • Reprise – performance marketing, SEM och SEO
  • Cadreon – programmatic marketing och Data Management
  • Insight – analys och insikt
  • BPN – fullservice medie-/kommunikationsbyrå

 

 

På IUM/IPG Mediabrands Sverige arbetar ca 65 professionella och engagerade personer med  olika kommunikationsbakgrunder och specialistkompetenser.  Våra rådgivare, strateger och specialister har lång erfarenhet från mediebyråbranschen, marknadsavdelningar, undersökningsföretag, reklambyråer, produktionsbolag, webbyråer, eventbyråer, PR-byråer och mediebranschen generellt.