IPG Mediabrands söker Digital Director

Vi söker en kunnig digitalstrateg som blir en central nyckelspelare på IPG Mediabrands. Rollen innebär att tillämpa en helhetssyn över IPGs digitala erbjudande, att omsätta detta i kundens affär för att skapa synergieffekter mellan digitala kanaler och kringtjänster. Du kommer jobba tätt ihop med Client Director samt leda ett team av vassa specialister inom digitala discipliner som IPG Mediabrands erbjuder (SEM, Social, Programmatic, Data Analytics etc).

Arbetsbeskrivning

Som Digital Director är du ansvarig över digital strategi och kanaloptimering av kundens digitala kanaler i samråd med kundansvarig Client Director. Du är välbevandrad inom samtliga digitala kanaler och blir kundens stöttande och rådgivande partner som kan besvara och överträffa kundens utmaningar. Till din hjälp har du ett team av experter inom Data Management, Programmatic buying, Digital Operations, Paid Social, SEM, SEO, Insights m.m. som du briefar och koordinerar för att leverans mot dina deadlines hålls. Du kan presentera rekommendationer/uppföljningar på ett pedagogiskt och inspirerande sätt, anpassa nivå efter mottagare och kan översätta komplex teknik till kundnytta.

Tjänsten innebär bland annat:

  • Ansvarig över digital strategi och kanaloptimering av kundens digitala kanaler
  • Initiera och driva digitalutbildning & utveckling av kund
  • Ansvarig att projektleda digital projekt (ex Attribution, Full-stack, DCO)
  • Aktiv i kundarbete, delvis aktiv i planering och ansvarig för att delegera utförande av kampanjer och dess delmoment
  • Ansvarig för en holistisk digital analys och samlad rapportering

För din egen inspiration och utveckling har du ett globalt nätverk med strukturerad fortbildning och kompetensöverföring över gränser och tusentals specialister från alla världens hörn. Du kommer att jobba på en av Sveriges största och skönaste byråer med duktiga kollegor och stora kunder/varumärken. Du drivs av att skapa kundnytta och ser långsiktigt på kundrelationer. Hos oss har du tillgång till branschens i särklass vassaste verktygslåda, stöd av kompetenta kollegor både lokalt och internationellt. Det finns även stort rum för personlig och karriärmässig utveckling.

Önskad kunskap och erfarenhet

Vi söker dig som idag jobbar på köp- eller säljsidan och som har minst 4-5 års erfarenhet av digital marknadsföring, helst med erfarenheter & specialistkunskap inom flertalet digitala kanaler som idag kan dra de stora penseldragen och ge en holistisk analys och strategi för att överträffa kundens digitala målsättningar. Det viktigaste är dock att du är rätt person, har viljan att utvecklas och lära dig nya saker.
Du bör uppfatta dig själv som:

  • Erfaren generalist inom digitala kanaler (Programmatic Buying, SEM, Paid social m.fl.)
  • Duktig kommunikatör med strategisk höjd
  • Intresserad och följer utvecklingen inom Adtech/Martech
  • Gillar att presentera och utbilda inom området
  • Social, proaktiv, servicedriven och prestigelös
  • Välplanerad, strukturerad och gillar att koordinera projekt
  • Kan skapa långsiktiga personliga relationer byggda på respekt och förtroende

Skicka din ansökan eller frågor om tjänsten till shmhr@mbww.com

Har du frågor om tjänsten ring eller maila:

Stefan Szczepanski, Head of Digital, 08-56 30 14 05
Birgitta Von Heijne, HR-manager, 08-56 30 14 26

IPG är en av världens största kommunikationskoncerner, börsnoterade i New York, USA. Koncernen har 50.000 anställda i fler än 100 företag, vilket inkluderar några av  världens mest kända varumärken inom kommunikationsbranschen.

IPG Mediabrands är IPG’s mediebyråverksamhet, som består av 16 olika verksamheter/företag, med ca 8 500 anställda inom 130 marknader runt om i världen.

IPG Mediabrands Sverige består av följande enheter:

  • IUM – fullservice medie-/kommunikationsbyrå.
  • Marvelous – social media / content / concept / infleuncer marketing / produktion.
  • Reprise Media – performance marketing, SEM och SEO
  • Cadreon – programmatic marketing och Data Management
  • Insight – analys och insikt
  • BPN – fullservice medie-/kommunikationsbyrå.

På IUM/IPG Mediabrands Sverige arbetar ca 65 professionella och engagerade personer med olika kommunikationsbakgrunder och specialistkompetenser. Vi arbetar med bla kommunikations- och kanalstrategi, medieplanering och köp, produktion, PR, comms planning, målgrupp- och konkurrent analys. Våra rådgivare och strateger har erfarenhet från marknadsavdelningar, undersökningsföretag, reklambyråer, produktionsbolag, webbyråer, eventbyråer, PR-byråer och mediebranschen generellt.